A black and white logo of a knight on a horse  Description automatically generated with low confidence

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS Ekonomikos ir inovacijų MINISTRAS

 

 

ĮSAKYMAS

Dėl Ekonomikos ir inovacijų ministro

2023 m. liepos 13 d. įsakymo Nr. 4-387 „Dėl skatinamosios finansinės priemonės „Tiesioginės PASKOLOS, SKIRTOS ATSINAUJINANčių išteklių energETIKOS projektams finansuoti“ schemos patvirtinimo“ PAKEITIMO

 

2024 m. balandžio 22 d. Nr. 4-223

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro 2023 m. liepos 13 d. įsakymą Nr. 4-387 „Dėl Skatinamosios finansinės priemonės „Tiesioginės paskolos, skirtos atsinaujinančių išteklių energetikos projektams finansuoti“, schemos patvirtinimo“:

1. Pakeičiu preambulę ir ją išdėstau taip:

„Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. liepos 11 d. nutarimo Nr. 887 „Dėl uždarosios akcinės bendrovės „Investicijų ir verslo garantijos“ veiklos“ 1.1.3 ir 2.2 papunkčius,“.

2. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintą Skatinamosios finansinės priemonės „Tiesioginės paskolos, skirtos atsinaujinančių išteklių energetikos projektams finansuoti“ schemą ir ją išdėstau nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

Ekonomikos ir inovacijų ministrė                                                            Aušrinė Armonaitė

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos ekonomikos ir

inovacijų ministro

2023 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. 4-387

(Lietuvos Respublikos ekonomikos ir

inovacijų ministro 2024 m. balandžio 22 d.

įsakymo Nr. 4-223

redakcija)

 

skatinamosios finansinės priemonės „TIESioginės PASKOLOS, SKirtos atsinaujinančių išteklių energETIKOS projektams finansuoti“ SCHEMA

 

Eil.

Nr.

Pagrindiniai

elementai

Paaiškinimas

1.

 

Teisinis pagrindas

 

1.1. 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamentas (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. birželio 23 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/1315;

1.2. 2009 m. balandžio 7 d. finansavimo sutartis Nr. 11K-015/8-175, sudaryta tarp Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir uždarosios akcinės bendrovės „Investicijų ir verslo garantijos“ (toliau – Paskolos davėjas arba INVEGA) dėl kontroliuojančiojo INVEGOS fondo (toliau – INVEGOS fondas) steigimo (toliau – INVEGOS fondo sutartis).

2.

 

Skatinamajai finansinei priemonei „Tiesioginės paskolos, skirtos atsinaujinančių išteklių energetikos projektams finansuoti“ (toliau – Priemonė) skiriama finansavimo suma

50 000 000 Eur (penkiasdešimt milijonų eurų) INVEGOS fondo lėšų.

3.

Skatinamosios finansinės priemonės „Tiesioginės paskolos, skirtos atsinaujinančių išteklių energetikos projektams finansuoti“ schemos (toliau – Schema) galiojimo trukmė

INVEGOS paskolų gavėjams tiesiogiai teikiamos paskolos (toliau – Paskola) pagal Schemą bus teikiamos Reglamento (ES) Nr. 651/2014 taikymo laikotarpiu.

4.

Paskolos davėjas

Priemonę įgyvendins ir Paskolas tiesiogiai teiks INVEGA kaip INVEGOS fondo valdytoja, paskirta vadovaujantis INVEGOS fondo sutartimi.

5.

Sąvokos

Schemoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Reglamente (ES) Nr. 651/2014, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos įmonių grupių konsoliduotosios atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme, Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme, Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme (toliau – SVV įstatymas), Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatyme, Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatyme, Lietuvos Respublikos žemės įstatyme.

6.

Remiama veikla

Paskolos teikiamos Paskolos gavėjui, kuris kreipiasi dėl finansavimo pagal Priemonę projektui, kuris skirtas saulės šviesos ir (ar) vėjo energiją naudojančiai elektrinei (toliau – saulės ir (ar) vėjo elektrinė) statyti ir (ar) įrengti arba investuoja į elektros energiją iš atsinaujinančių išteklių gaminančių vartotojų (toliau – gaminantis vartotojas) saulės ir (ar) vėjo elektrinių parkų vystymo projektus, kaip nustatyta Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 201 straipsnio 8 ir 81 dalyse (toliau – Projektas).

7.

 

Paskolos gavėjai ir jiems keliami reikalavimai

 

 

 

7.1. Paskolos teikiamos:

7.1.1. į gaminančių vartotojų saulės ir (ar) vėjo elektrinių parkų vystymo projektus investuojančioms labai mažoms, mažoms ir vidutinėms įmonėms (toliau – MVĮ) arba didelėms įmonėms (toliau – didelė įmonė);

7.1.2. ūkininkams, kurie kreipiasi dėl Paskolos saulės ir (ar) vėjo elektrinei statyti ir (ar) įsirengti ir atitinka vieną iš šių elektros energijos vartotojo tipų:

7.1.2.1. gaminantis vartotojas arba asmuo, siekiantis tapti gaminančiu vartotoju;

7.1.2.2. į elektros tinklą elektros energijos neatiduodantis vartotojas – gamintojas, kurio eksploatuojamų elektrinių leistina generuoti galia lygi nuliui (toliau – elektros energijos neatiduodantis vartotojas), arba asmuo, siekiantis tapti elektros energijos neatiduodančiu vartotoju.

7.2. Paskolos gavėjas turi atitikti šiuos reikalavimus:

7.2.1. Paskolos gavėjui, jo vadovui, atstovui, Paskolos gavėjo nuosavybės ir valdymo struktūrai priklausantiems asmenims, naudos gavėjui arba fiziniams ir juridiniams asmenims, kurių naudai bus naudojama Paskola, sandorio ir (arba) mokėjimo bei tiekimo grandinėje dalyvaujantiems subjektams nėra taikomos tarptautinės sankcijos ir (ar) ribojamosios priemonės, taip pat sankcijos, kurias nustato, taiko ar administruoja Jungtinių Amerikos Valstijų Vyriausybė (įskaitant Jungtinių Amerikos Valstijų Iždo departamento Užsienio lėšų kontrolės biurą (angl. The Office of Foreign Assets Control of the U.S. Department of the Treasury), Jungtinė Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystė.

7.2.2. Paskolos gavėjas veikia Lietuvos Respublikoje. Paskolos gavėjas laikomas veikiančiu Lietuvos Respublikoje tuo atveju, jei jis kuria darbo vietas Lietuvos Respublikoje ir (arba) nuo savo vykdomos veiklos moka mokesčius arba Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įmokas į Lietuvos Respublikos biudžetą.

7.2.3. Paskolos gavėjas atitinka minimalius patikimo mokesčių mokėtojo kriterijus, nustatytus Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnyje.

7.2.4. Paskolos gavėjas ir įmonių grupė (jei Paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei) nėra patiriantys sunkumų, kaip tai apibrėžta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 2 straipsnio 18 punkte. 

7.2.5. Paskolos gavėjui nėra iškelta bankroto ir (ar) restruktūrizavimo byla pagal Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymą, jis nėra likviduojamas. Jei Paskolos gavėjas yra ūkininkas, jam nėra iškelta fizinio asmens bankroto byla pagal Lietuvos Respublikos fizinių asmenų bankroto įstatymą.

7.2.6. Paskolos gavėjas yra pateikęs valstybės įmonei Registrų centrui (kai tai yra privaloma pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus, reglamentuojančius finansinę atskaitomybę) finansinių ataskaitų už paskutinius dvejus finansinius metus arba, jei Paskolos gavėjas veikia trumpiau kaip dvejus metus, už trumpesnį terminą rinkinį, kuriame būtų išsamiai išdėstyta nuosavo kapitalo sudėtis. Jei dėl Paskolos kreipiasi ūkininkas, jis turi Paskolos davėjui pateikti paskutinių dvejų finansinių metų arba, jei Paskolos gavėjas veikia trumpiau kaip dvejus metus, trumpesnio termino finansinius dokumentus.

7.2.7. Paskolos gavėjas nėra gavęs valstybės pagalbos, kuri Paskolos davėjo sprendimu buvo pripažinta nepagrįstai išmokėta ir (ar), kaip nurodyta Konkurencijos įstatymo 55 straipsnio 2 dalyje, Europos Komisijos buvo pripažinta nesuderinama su Europos Sąjungos (toliau – ES) vidaus rinka (toliau – nesuderinama pagalba) ir (arba) pagalbos teikėjo sprendimu buvo pripažinta neteisėta pagalba (toliau – neteisėta pagalba), arba yra grąžinęs visą jos sumą, įskaitant palūkanas, kaip nustatyta 2015 m. liepos 13 d. Tarybos reglamente (ES) 2015/1589, nustatančiame išsamias Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio taikymo taisykles.

7.2.8. Nėra valstybės ir (ar) savivaldybės įmonė ir įmonė, kurioje 25 procentus ir daugiau įmonės akcijų, pajų ar kitokių dalyvavimą įmonės kapitale žyminčių kapitalo dalių arba 25 procentus ir daugiau įmonės dalyvių balsų tiesiogiai ar netiesiogiai (pagal balsavimo sutartį, balsavimo teisės perleidimo sutartį, įgaliojimą ir pan.) atskirai arba kartu turi valstybė ir (ar) savivaldybė.

7.2.9. Paskolos gavėjui gali būti suteikta atitinkamo dydžio valstybės pagalba, vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 4 straipsnio 1 dalies s punkto ir 41 straipsnio nuostatomis.

7.2.10. Paskolos gavėjo veikla nėra vykdoma žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuje, kaip tai nurodyta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 1 straipsnio 3 dalies a punkte.

7.2.11. Paskolos gavėjo ir (ar) Paskolos negrąžinimo rizika yra priimtino rizikingumo lygio, įskaitant riziką, susijusią su Paskolos gavėjo, jo vadovo, savininko, naudos gavėjo reputacija, o Projektas Paskolos davėjo yra pripažintas ekonomiškai pagrįstu ir finansiškai gyvybingu. Rizikingumo lygio bei Projekto ekonominio pagrįstumo ir finansinio gyvybingumo vertinimas atliekamas INVEGOS generalinio direktoriaus įsakymu tvirtinama vidaus procedūrų tvarka.

7.2.12. Paskolos gavėjas pateikia įrodymus, kad prašomai suteikti Paskolai neturi galimybės gauti finansavimo rinkoje iš Lietuvos Respublikoje veikiančių finansų įstaigų.

7.2.13. Paskolos gavėjas neturi arba yra nutraukęs prekybinius įsipareigojimus su Rusijos Federacijos, Baltarusijos Respublikos, Rusijos Federacijos aneksuoto Krymo, Moldovos Respublikos Vyriausybės nekontroliuojamos Padniestrės teritorijos bei Sakartvelo Vyriausybės nekontroliuojamos Abchazijos ir Pietų Osetijos teritorijos fiziniais ir (ar) juridiniais asmenimis ne vėliau kaip iki 2022 m. rugpjūčio 31 d.

7.2.14. Paskolos gavėjas nepalaiko verslo santykių su juridiniais asmenimis, registruotais teritorijose, kurios pagal savo jurisdikciją nebendradarbiauja su ES tarptautiniu mastu suderintų mokesčių taikymo srityje, taip pat nevykdo arba neketina vykdyti sandorių su tikslinėse teritorijose registruotais juridiniais asmenimis (Tikslinių teritorijų sąrašas yra patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2001 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 344 „Dėl Tikslinių teritorijų sąrašo patvirtinimo“).

7.2.15. Paskolos gavėjo nuosavybės rodiklis (nuosavo kapitalo ir viso turto santykis) po Paskolos suteikimo nėra mažesnis kaip 0,1 arba 0,15 į nuosavą kapitalą įtraukus akcininkų, susijusių ir (ar) kitų trečiųjų asmenų Paskolos gavėjui suteiktas paskolas, subordinuotas INVEGOS paskolos (-ų) atžvilgiu (toliau – trečiųjų asmenų subordinuotos paskolos) (be trečiųjų asmenų subordinuotų paskolų nuosavas kapitalas turi būti teigiamas), skaičiuojant pagal paskutinių finansinių metų metinių finansinių ataskaitų rinkinį ar paskutinį tarpinių finansinių ataskaitų rinkinį. Jeigu pagal paskutinių finansinių metų metinių finansinių ataskaitų rinkinį nuosavybės rodiklis po Paskolos suteikimo yra mažesnis kaip 0,1 arba 0,15 įtraukus trečiųjų asmenų subordinuotas paskolas, o pagal paskutinį tarpinių finansinių ataskaitų rinkinį yra didesnis kaip 0,1 arba 0,15 įtraukus trečiųjų asmenų subordinuotas paskolas, Paskolos gavėjas privalo pateikti INVEGAI nuosavybės struktūros pokyčius pagrindžiančius dokumentus (sukauptų nuostolių padengimo, kapitalo padidinimo apmokėjimo, turto vertinimo ir (arba) kitus nuosavybės struktūros pokyčius įrodančius dokumentus).

7.3. Paskolos gavėjo atitiktis reikalavimams, nurodytiems Schemos 7.2.1–7.2.15 papunkčiuose, vertinama pagal viešai prieinamų registrų duomenis, valstybės ir savivaldybės institucijų ir įstaigų pateiktus duomenis, viešai skelbiamą informaciją (pvz., Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos) ir Paskolos gavėjo pateiktą informaciją. Jeigu Paskolos gavėjo pateikta informacija neatitinka viešai prieinamų registrų ar valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų pateiktų duomenų, viešai skelbiamos informacijos, vadovaujamasi viešai prieinamų registrų, valstybės ir savivaldybės institucijų bei įstaigų pateiktais duomenimis. Tais atvejais, kai Paskolos gavėjas nėra įsteigtas Lietuvos Respublikoje, Paskolos gavėjo prašoma pateikti atitinkamus valstybės, kurioje jis yra įsteigtas, dokumentus, kaip viešai skelbiamą informaciją.   

8.

Tinkamos finansuoti Projekto išlaidos

8.1. Paskolos lėšomis gali būti apmokamos šios Projekto išlaidos:

8.1.1. žemės sklypo sutvarkymo, infrastruktūros ir inžinerinių tinklų bei sistemų žemės sklype įrengimo ir (ar) sutvarkymo ir apsaugos įrengimo darbų (jei saulės ir (ar) vėjo elektrinė statoma ant žemės) išlaidos;

8.1.2. saulės ir (ar) vėjo elektrinių ir reikalingos įsigyti susijusios elektrotechninės įrangos, konstrukcijų, kabelių bei susijusių montavimo (derinimo) darbų ir kitų susijusių saulės ir (ar) vėjo elektrinės statybos darbų, atliekamų pagal rangos sutartį, išlaidos;

8.1.3. elektros kabelio tiesimo darbų iki saulės ir (ar) vėjo elektrinės prijungimo vietos išlaidos;

8.1.4. energijos skirstymo ir (ar) perdavimo operatoriaus tinklo dalies reikalingos investicijos pagal prisijungimo sąlygas;

8.1.5. išlaidos elektros energijos kaupimo įrenginiams, kurie skirti Paskolos gavėjo reikmėms, ir (ar) jų sistemos įrengimo darbams, jei tenkinamos Reglamento (ES) Nr. 651/2014 41 straipsnio 1a dalies sąlygos, t. y. abu elementai yra vienos investicijos komponentai, arba kai saugykla prijungta prie esamo atsinaujinančiosios energijos gamybos įrenginio. Kaupimo komponentas kasmet turi absorbuoti ne mažiau kaip 75 procentus energijos iš tiesiogiai prijungto atsinaujinančiosios energijos gamybos įrenginio. Tikrinant atitiktį Reglamento (ES) Nr. 651/2014 4 straipsnyje nustatytoms riboms, visi investicijų komponentai (gamyba ir kaupimas) laikomi vienu integruotu projektu. Tos pačios taisyklės taikomos šilumos kaupimo įrenginiui, tiesiogiai prijungtam prie atsinaujinančiųjų išteklių energijos gamybos įrenginio.

9.

Netinkamos finansuoti išlaidos  

 

 

9.1. Paskolos lėšomis negali būti apmokamos:

9.1.1. išlaidos, kurios nėra susijusios su Paskolos gavėjo Projektu ir kurios nėra tinkamos finansuoti Projekto išlaidos, nurodytos Schemos 8.1 papunktyje;

9.1.2. išlaidos, kurios buvo finansuotos (apmokėtos) ar finansuojamos iš ES fondų, kitų ES finansinės paramos priemonių ir (ar) kitos tarptautinės paramos ar nacionalinių lėšų, jei, visas lėšas kartu sudėjus su Paskolos lėšomis, išlaidos būtų finansuotos daugiau kaip 100 procentų tinkamų Projekto išlaidų vertės;

9.1.3. paraiškos Paskolai ir verslo plano parengimo išlaidos;

9.1.4.  žemės įsigijimo ir (ar) nuomos ir su tuo susijusios išlaidos;

9.1.5. išlaidos Projektui, kurio investicijos pradėtos įgyvendinti iki paraiškos pateikimo dienos, t. y. iki paraiškos pateikimo dienos jau pasirašyta (-os) sutartis (-ys) ir (arba) apmokėta sąskaita dėl turto įsigijimo, prekių tiekimo ir (ar) paslaugų atlikimo, rangos darbų pradėjimo;

9.1.6. išlaidos atsiskaitymams su Rusijos Federacijoje, Baltarusijos Respublikoje, Rusijos Federacijos aneksuotame Kryme, Moldovos Respublikos Vyriausybės nekontroliuojamos Padniestrės teritorijoje bei Sakartvelo Vyriausybės nekontroliuojamos Abchazijos ir Pietų Osetijos teritorijoje registruotais fiziniais ir (ar) juridiniais asmenimis;

9.1.7. išlaidos šioms veikloms finansuoti: distiliuotų alkoholinių gėrimų didmeninės prekybos, ginklų ir šaudmenų specializuotos mažmeninės prekybos (veiklos kodas pagal Valstybės duomenų agentūros generalinio direktoriaus įsakymu tvirtinamą Ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriaus (EVRK 2 red.) (toliau – EVRK 2 red.) 47.78.30 poklasį), tabako gaminių gamybos ir (ar) jų didmeninės prekybos (visi veiklos kodai pagal EVRK 2 red. 12 skyrių ir 46.35 klasę), azartinių žaidimų ir lažybų organizavimo (visi veiklos kodai pagal EVRK 2 red. 92 skyrių).

10.

 

Paskolų teikimo sąlygos

 

10.1. Paskolos suteikiamos Paskolos gavėjo Projektui finansuoti, sudarant paskolos sutartį tarp Paskolos davėjo ir Paskolos gavėjo (toliau – Paskolos sutartis). 

10.2. Paskolos laikotarpis:

10.2.1. ne ilgiau kaip 180  mėnesių imtinai, įskaitant Paskolos grąžinimo atidėjimo laikotarpį, kai Paskolos gavėjas siekia statyti ir (ar) įsirengti saulės elektrinę arba investuoja į gaminančių vartotojų saulės elektrinių parkų vystymo projektus;

10.2.2. ne ilgiau kaip 240 mėnesių imtinai, įskaitant Paskolos grąžinimo atidėjimo laikotarpį, kai Paskolos gavėjas siekia statyti ir (ar) įsirengti vėjo elektrinę arba investuoja į gaminančių vartotojų vėjo elektrinių parkų vystymo projektus.

10.3. Paskolos gavėjas gali Paskolą ar jos dalį grąžinti anksčiau negu Paskolos sutartyje nurodytas Paskolos laikotarpis be jokių papildomų mokesčių.

10.4. Tais atvejais, kai Paskola skiriama ūkininkams, siekiantiems statyti ir (ar) įsirengti saulės ir (ar) vėjo elektrinę, Paskola teikiama taikant kintamąsias palūkanas, kurias sudaro 1 procento fiksuota marža ir 6 mėnesių Europos tarpbankinės rinkos palūkanų norma (toliau – EURIBOR) (kai EURIBOR neigiamas, jis prilyginamas nuliui).

10.5. Tais atvejais, kai Paskola skiriama Paskolos gavėjams, investuojantiems į gaminančių vartotojų saulės ir (ar) vėjo elektrinių parkų vystymo projektus, Paskola teikiama taikant kintamąsias palūkanas, kurias sudaro 2,5 procento fiksuota marža ir 6 mėnesių EURIBOR (kai EURIBOR neigiamas, jis prilyginamas nuliui).

10.6. Paskolos panaudojimo laikotarpis:

10.6.1. iki 36 mėnesių imtinai, pradedant skaičiuoti nuo Paskolos sutarties sudarymo, kai Paskolos gavėjas siekia statyti ir (ar) įsirengti saulės elektrinę arba investuoja į gaminančių vartotojų saulės elektrinių parkų vystymo projektus;

10.6.2. iki 48 mėnesių imtinai, pradedant skaičiuoti nuo Paskolos sutarties sudarymo, kai Paskolos gavėjas siekia statyti ir (ar) įsirengti vėjo elektrinę arba investuoja į gaminančių vartotojų vėjo elektrinių parkų vystymo projektus. 

10.7. Paskolos panaudojimo laikotarpis ir (ar) Paskolos grąžinimo atidėjimo laikotarpis gali būti pratęstas, jei Paskolos gavėjas to paprašo ir sutinka sumokėti Paskolos davėjo nustatytą Paskolos sutarties sąlygų pakeitimo mokestį, nurodytą INVEGOS generalinio direktoriaus įsakymu tvirtinamame Priemonės įgyvendinimo sąlygų aprašyme (toliau – Priemonės aprašymas), tačiau neviršydamas Paskolos panaudojimo laikotarpių, nurodytų Schemos 10.6 papunktyje.

10.8. Paskolos gavėjas Paskolą turi pradėti grąžinti pagal Paskolos gavėjui pateikiamą grafiką, kuris yra sudedamoji Paskolos sutarties dalis.

10.9. Už Paskolos lėšas finansuojamas ilgalaikis turtas ar kitas lygiavertis ilgalaikis turtas (t. y. ne mažesnės vertės negu Paskolos lėšomis finansuojamas turtas) turi būti įkeistas pirminiu įkeitimu Paskolos davėjo naudai. Paskolos davėjas įvertina už Paskolos lėšas įsigyjamo turto tinkamumą ir pajėgumą grąžinti Paskolą. Tuo atveju, jeigu dėl už Paskolos lėšas įsigyjamo ilgalaikio materialiojo turto mažo likvidumo ar teisinių kliūčių jis yra neįkeičiamas, Paskolos davėjas kreipiasi į Paskolos gavėją dėl kitos Paskolos davėjui priimtinos Paskolos grąžinimą užtikrinančios priemonės.

10.10. Už Paskolos panaudojimą pagal Paskolos sutartyje nurodytą paskirtį atsakingas Paskolos gavėjas.

10.11. Jei Paskola Paskolos gavėjui buvo išmokėta nepagrįstai, nes Paskolos gavėjas pateikė neteisingą informaciją ir (ar) dokumentus ir (ar) nuslėpė informaciją, turinčią reikšmės sprendimo dėl Paskolos suteikimo priėmimui, Paskolos gavėjas privalo grąžinti Paskolos davėjui visą nepagrįstai gautą Paskolą su Paskolos sutartyje nustatytomis palūkanomis (Paskolos grąžinimo dieną) ir su palūkanomis, nustatytomis Komisijos pranešime dėl dabartinių valstybės pagalbos susigrąžinimo palūkanų normų ir taikomų orientacinių bei diskonto normų, paskelbtų vadovaujantis 2004 m. balandžio 21 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 794/2004, įgyvendinančio Tarybos reglamentą (ES) Nr. 2015/1589, nustatantį  išsamias Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio taikymo taisykles, su visais pakeitimais 10 straipsniu (sprendimo dėl Paskolos suteikimo dieną), kurios skaičiuojamos nuo nepagrįstai išmokėtos Paskolos suteikimo Paskolos gavėjui dienos iki jos susigrąžinimo dienos.

10.12. Jei Paskolos gavėjui buvo suteikta neteisėta pagalba arba nesuderinama pagalba, Paskolos gavėjas privalo grąžinti suteiktą neteisėtą pagalbą arba nesuderinamą pagalbą, t. y. visą suteiktą ir negrąžintą Paskolą su Paskolos sutartyje nustatytomis palūkanomis (Paskolos grąžinimo dieną) ir su palūkanomis, kaip nustatyta Reglamente (ES) 2015/1589. Vadovaudamasis Konkurencijos įstatymo 551 straipsnio nuostatomis, Paskolos gavėjas privalo jam suteiktą pagalbos sumą sugrąžinti savanoriškai arba ši suma išieškoma ne ginčo tvarka.

10.13. Išsami Priemonės įgyvendinimo tvarka ir procedūros  nustatomos Priemonės aprašyme.

11.

Privataus finansuotojo dalyvavimas Projekte

11.1. Paskola gali būti suteikta tik tuo atveju, jei Projekto finansavime dalyvauja nors vienas privatus finansuotojas (privačiu finansuotoju gali būti Paskolos gavėjas ir Lietuvos Respublikoje ar kitoje valstybėje veikiantis fizinis ar juridinis asmuo, kuris nuosavomis ar skolintomis lėšomis prisideda prie Projekto įgyvendinimo). Privatus finansuotojas Projekte dalyvauja teikdamas Paskolos gavėjui paskolą Projektui finansuoti ir (ar) finansuodamas Projektą kitais būdais. Privataus finansuotojo dalyvavimu laikomas ir Paskolos gavėjo dalyvavimas Projekto įgyvendinime nuosavomis lėšomis.

11.2. Privatus finansuotojas prie Projekto įgyvendinimo turi prisidėti ne mažiau kaip 20 procentų tinkamų finansuoti Projekto išlaidų suma, kuri skaičiuojama be pridėtinio vertės mokesčio (toliau – PVM), išskyrus tuos atvejus, kai Paskolos gavėjas yra ne PVM mokėtojas. Privataus finansuotojo lėšos negali būti finansuotos ar finansuojamos iš kitų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir (arba) savivaldybių biudžetų, kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir (ar) savivaldybės, ES struktūrinių fondų, kitų ES finansinės paramos priemonių ar kitos tarptautinės paramos lėšų ir šiam finansavimui gauti negali būti suteikta valstybės pagalba.

12.

Papildomi reikalavimai Projekto įgyvendinimui

Paskolos gavėjas turi užtikrinti, kad visa montuojama elektrotechninė įranga bus nauja, anksčiau niekur nenaudota ir neeksploatuota ir turės gaminio garantijas, kurias Paskolos gavėjas įsipareigoja pateikti Paskolos davėjo reikalavimu, bei turės atitikti įprastai tokiai įrangai keliamus ES standartus.

13.

 

Paskolos dydis vienam Paskolos gavėjui

 

13.1. Vienam Paskolos gavėjui iš Priemonės lėšų gali būti suteikiamos kelios Paskolos, tačiau bendra Paskolų suma negali būti didesnė kaip 10 000 000 Eur (dešimt milijonų eurų).

13.2. Suteikiamos Paskolos suma Paskolos gavėjui ar įmonių grupei (jei Paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei) negali viršyti 10 000 000 Eur (dešimt milijonų eurų).

13.3. Vienam Paskolos gavėjui galimas suteikti Paskolos dydis apskaičiuojamas atsižvelgiant į Paskolos gavėjui galimą suteikti valstybės pagalbos dydį.

14.

Valstybės pagalbos apskaičiavimas

14.1. Paskolos davėjas yra atsakingas už valstybės pagalbos Paskolos gavėjui skaičiavimą ir registravimą Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registre, kurio nuostatai patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Registras).

14.2. Valstybės pagalbos, suteikiamos Paskolos gavėjui, dydis, išreikštas subsidijos ekvivalentu (toliau – Paskolos subsidijos ekvivalentas), apskaičiuojamas pagal formulę

SE = K x T x (N + R – M proc.), kurioje:

SE – Paskolos subsidijos ekvivalentas;

K – Paskolos suma, eurais;

T – Paskolos laikotarpis, kai Paskolos gavėjas naudojasi ar gali naudotis Paskolos lėšomis, išreikštas metais;

N – Europos Komisijos kiekvieno mėnesio pirmą kalendorinę dieną skelbiama bazinė palūkanų norma (https://ec.europa.eu/competition-policy/state-aid/legislation/reference-discount-rates-and-recovery-interest-rates/reference-and-discount_en);

R – 2008 m. sausio 19 d. Europos Komisijos komunikate dėl orientacinių ir diskonto normų nustatymo metodo pakeitimo (2008/C 14/02) (toliau – Europos Komisijos komunikatas) nustatyta marža;

M – metinė palūkanų norma, taikoma Paskolos gavėjui (Paskolos sutartimi nustatyta palūkanų norma).

14.3. Pagalba diskontuojama, taikant Europos Komisijos komunikate nustatytą diskonto dydį, iki suteikimo momentu esamos jos vertės.

14.4. Valstybės pagalbos, suteikiamos Paskolos gavėjui, dydis apskaičiuojamas taip:

14.4.1. Apskaičiuojamas didžiausias galimas suteikti valstybės pagalbos dydis pagal formulę D = K x L, kurioje:

D – didžiausias galimas suteikti valstybės pagalbos dydis, eurais;

K – tinkamų finansuoti išlaidų, kurios apmokamos Paskolos lėšomis ir prie kurių prisideda privatus finansuotojas, suma eurais;

L – didžiausias galimas valstybės pagalbos intensyvumas, nustatytas vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 41 straipsniu.

14.4.2. Apskaičiavus Paskolos subsidijos ekvivalentą, kaip nurodyta Schemos 14.2 papunktyje, įvertinama, ar jis neviršys didžiausio galimo suteikti valstybės pagalbos dydžio (30 000 000 Eur (trisdešimt milijonų eurų) vienos įmonės vienam investiciniam projektui), nustatyto Reglamento (ES) Nr. 651/2014 4 straipsnio 1 dalies s punkte. Jeigu Paskolos subsidijos ekvivalentas viršija didžiausią galimą suteikti valstybės pagalbos dydį, atitinkamai yra keičiamos Paskolos suteikimo sąlygos (Paskolos suma, Paskolos laikotarpis, Paskolos palūkanų normos dydis).

15.

 

Valstybės pagalbos sumavimas

Pagal Schemą teikiama valstybės pagalba sumuojama, kaip tai nurodyta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 8 straipsnyje.

16.

 

Stebėsena

 

16.1. Paskolos davėjas turi užtikrinti, kad teikiamos Paskolos atitiktų Reglamento (ES) Nr. 651/2014 ir Schemos nuostatas.

16.2. Paskolos davėjas duomenis apie suteiktą pagalbą turi skelbti Registre.

17.

Skaidrumo reikalavimai

17.1. Vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 9 straipsnio nuostatomis, informaciją apie suteiktą valstybės pagalbą, kurios vertė viršija 100 000 Eur (vieną šimtą tūkstančių eurų), ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo valstybės pagalbos suteikimo dienos būtina paskelbti Europos Komisijos valstybės pagalbos skaidrumo viešos paieškos svetainėje https://webgate.ec.europa.eu/competition/transparency/public?lang=en (toliau – svetainė).

17.2. Reglamento (ES) Nr. 651/2014 III priede nurodytą informaciją pagalbos davėjas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo pagalbos suteikimo dienos pateikia Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijai, kuri ją paskelbia svetainėje.

18.

Informacijos ir dokumentų saugojimas

18.1. Paskolos davėjas užtikrina su Priemonės įgyvendinimu ir Paskolų suteikimu susijusių dokumentų saugojimą, vadovaudamasis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 12 straipsnio nuostatomis. 

18.2. Paskolos davėjas visą informaciją ir dokumentus, susijusius su gautos Paskolos lėšų panaudojimu, privalo saugoti 10 metų po Paskolos sutarties galiojimo pabaigos.

18.3. Duomenų valdytoja – INVEGA, juridinio asmens kodas 110084026, buveinės adresas: Konstitucijos pr. 7, 09308 Vilnius, tel. (+370 5) 210 7510, el. paštas [email protected] (duomenų apsaugos pareigūno el. paštas [email protected]), tvarko su Priemonės įgyvendinimu susijusius paraiškoje ir jos prieduose pateiktus bei iš kitų duomenų šaltinių surinktus, kaip nurodyta Schemoje, asmens duomenis:

18.3.1. Kai Paskolos gavėjas yra ūkininkas, tvarkomi šie paraiškoje ir jos prieduose pateikti asmens duomenys: Paskolos gavėjo vardas, pavardė, asmens kodas, visi asmens tapatybės dokumento duomenys (daroma asmens dokumento kopija), gyvenamosios vietos adresas, elektroninio pašto adresas, telefono ryšio numeris, pilietybė, ūkininko ūkio duomenys, faktinės veiklos vykdymo adresas, atsiskaitomosios sąskaitos numeris, informacija apie asmens gaunamas pajamas paraiškos pateikimo metu bei paskutinius trejus kalendorinius metus iki paraiškos pateikimo dienos, paraiškos pateikimo dieną turimus finansinius įsipareigojimus (informacija apie gautas (suteiktas) paskolas, skolas ir kitus gautus (suteiktus) kreditus), turimą registruotą kilnojamąjį ir nekilnojamąjį turtą, kreditingumo istoriją, valdomų įmonių pavadinimai, kapitalo ar balsavimo teisių dalis, sąsajos pagal turimus sutartinius įsipareigojimus su kitais juridiniais asmenimis, informacija apie svarbias viešąsias pareigas, ryšiai su politiškai pažeidžiamais (paveikiamais) asmenimis, kaip nustatyta Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme, parašas, paraiškos pateikimo data.

18.3.2. Kai Paskolos gavėja yra MVĮ arba didelė įmonė, tvarkomi šie paraiškoje ir jos prieduose pateikti asmens duomenys: Paskolos gavėjo kontaktinio asmens finansavimo klausimais vardas, pavardė, elektroninio pašto adresas, telefono ryšio numeris, Paskolos gavėjo vadovo vardas, pavardė, asmens kodas, pilietybė, visi asmens tapatybės dokumento duomenys (daroma asmens dokumento kopija), elektroninio pašto adresas, telefono ryšio numeris, Paskolos gavėjo dalyvių vardai, pavardės, asmens kodai, pilietybė, Paskolos gavėjo dalyvio (-ių) valdomų įmonių pavadinimai, kapitalo ar balsavimo teisių dalis, sąsajos pagal turimus sutartinius įsipareigojimus su kitais juridiniais asmenimis, informacija apie svarbias viešąsias pareigas, ryšiai su politiškai pažeidžiamais (paveikiamais) asmenimis,  kaip nustatyta Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme, parašas, paraiškos pateikimo data.

18.3.3. Tais atvejais, kai Paskolos grąžinimas užtikrinamas fizinio asmens suteikiama užtikrinimo priemone, tvarkomi šie fizinio asmens duomenys: vardas, pavardė, asmens kodas, visi asmens tapatybės dokumento duomenys (daroma asmens dokumento kopija), pilietybė, informacija apie asmens gaunamas pajamas paraiškos pateikimo metu bei paskutinius trejus kalendorinius metus iki paraiškos pateikimo dienos, paraiškos pateikimo dieną turimus finansinius įsipareigojimus (informacija apie gautas (suteiktas) paskolas, skolas ir kitus gautus (suteiktus) kreditus) ir turimą registruotą kilnojamąjį ir nekilnojamąjį turtą.

18.3.4. Tais atvejais, kai privatus finansuotojas yra fizinis asmuo, tvarkomi šie asmens duomenys: vardas, pavardė, asmens kodas, visi asmens tapatybės dokumento duomenys (daroma asmens dokumento kopija), pilietybė, elektroninio pašto adresas, telefono ryšio numeris.

18.4. Duomenų valdytojas asmens duomenis, gautus įgyvendinant Schemą, tvarko vykdydamas teisinę prievolę (2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) 6 straipsnio 1 dalies c punktas), nustatytą Lietuvos Respublikos nacionalinių plėtros įstaigų įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje, Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatymo 31 straipsnio 3 ir 6 dalyse, 32 straipsnio 1 dalies 3 punkte, Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 9–15 straipsniuose, 19 ir 24 straipsniuose, Tarptautinių sankcijų įstatymo 7 straipsnyje, Schemoje. Asmens duomenis duomenų valdytojas tvarko vadovaudamasis Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu, duomenų valdytojo patvirtintomis Asmens duomenų tvarkymo taisyklėmis. Informacija apie asmens duomenų tvarkymą pateikiama duomenų valdytojo interneto svetainės www.invega.lt skiltyje „Asmens duomenų apsauga“.

18.5. INVEGA asmens duomenis gauna iš pareiškėjo, siekiančio tapti Paskolos gavėju (toliau – pareiškėjas). INVEGA, vadovaudamasi teisės aktų, reglamentuojančių finansų įstaigų, nacionalinių plėtros įstaigų veiklą, taip pat pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos reikalavimais, gali gauti duomenis iš kitų šaltinių: Lietuvos banko, valstybės įmonės Registrų centro, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Informatikos ir ryšių departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos bei kitų valstybės institucijų, bendrovių, tvarkančių jungtines skolininkų duomenų rinkmenas bei duomenis apie kredito istoriją, įsiskolinimus (pvz., UAB „Creditinfo Lietuva“), atitikties platformų, teikiančių pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos priemones ir paslaugas (pvz., „Ondato Saas“), juridinių asmenų, kai duomenys teikiami apie šių juridinių asmenų atstovus, darbuotojus, steigėjus, akcininkus, dalyvius, savininkus ir pan., taip pat kitų viešai prieinamų ir privačių šaltinių, kai iš jų yra gaunami duomenys, reikalingi Paskolos gavėjų, jų atstovų ir dalyvių tapatybei nustatyti, Paskolos gavėjų finansinei padėčiai ir kreditingumui įvertinti, Paskolos gavėjų atitikčiai Schemoje ir Priemonės aprašyme nustatytiems Paskolos gavėjo ir Projekto tinkamumo reikalavimams įvertinti, pareiškėjų pateiktų duomenų teisingumui patikrinti ir paskolos negrąžinimo, Paskolos gavėjo, projekto rizikai įvertinti ir teisės aktų, reglamentuojančių pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją, reikalavimams vykdyti.

18.6. Asmens duomenų tvarkymo tikslas – užtikrinti teisėtą valstybės pagalbos Paskolos gavėjui teikimą, vertinant ir nustatant Paskolos gavėjo atitiktį Schemos reikalavimams, ir atlikti su nurodyto tikslo įgyvendinimu susijusius veiksmus: tikrinti Paskolos gavėjo pateiktos informacijos tikrumą, vertinti Pareiškėjo kreditingumą, Paskolos negrąžinimo, Pareiškėjo riziką, tvarkyti duomenų valdytojo suteiktų paskolų apskaitą, duomenų valdytojo suteiktų paskolų portfelio rizikingumo vertinimą, registruoti informaciją apie suteiktą valstybės pagalbą (Paskolos gavėjas, finansuojamas projektas, suteiktos valstybės pagalbos suma) Registre, svetainėje ir Paskolos davėjo interneto svetainėje www.invega.lt, atlikti Paskolos davėjo suteiktų paskolų auditą, taip pat vykdyti Lietuvos Respublikos teisės aktų, reglamentuojančių pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją, reikalavimus. Paskolos gavėjo kontaktinio asmens finansavimo klausimais vardas, pavardė, elektroninio pašto adresas, telefono ryšio numeris taip pat naudojami atliekant Paskolos gavėjų nuomonės apie duomenų valdytojo suteiktų paskolų teisėtumą bei efektyvumą apklausas, rengiant statistines Paskolos davėjo suteiktų paskolų ataskaitas.

18.7. Jei Paskolos gavėjas nepateiks asmens duomenų, nurodytų Schemos 18.3.1–18.3.4 papunkčiuose, nebus galimybės patikrinti Paskolos gavėjo atitikties Schemos reikalavimams, todėl jie nebus vertinami.

18.8. Duomenų valdytojas asmens duomenis gali perduoti Lietuvos banko administruojamai Paskolų rizikos duomenų bazei. Duomenų valdytojas audito tikslais ir gavęs Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimus atitinkantį oficialų ES ir (ar) Lietuvos Respublikos institucijų (Europos Audito Rūmų, Europos Komisijos, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos, Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos ir kitų teisėsaugos ir verslo priežiūrą vykdančių institucijų) paklausimą pateikia asmens duomenis šioms kompetentingoms institucijoms. Duomenų valdytojas asmens duomenis pateikia atsakydamas į gautus oficialius Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimus atitinkančius Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Specialiųjų tyrimų tarnybos, Konkurencijos tarybos ir kitų teisėsaugos ir verslo priežiūrą vykdančių kompetentingų institucijų paklausimus.

18.9. Su Schemos reikalavimų įgyvendinimu susijusius asmens duomenis duomenų valdytojas tvarko ir saugo 10 metų nuo paskutinio dokumento dėl Paskolos suteikimo gavimo datos arba nuo sprendimo nesuteikti Paskolos dienos.

18.10. Duomenų subjektas gali kreiptis į duomenų valdytoją – INVEGĄ ir įgyvendinti šias Reglamente (ES) 2016/679 įtvirtintas teises:

18.10.1. teisę būti informuotam apie savo asmens duomenų tvarkymą;

18.10.2. teisę susipažinti su savo asmens duomenimis;

18.10.3. teisę reikalauti ištaisyti duomenis;

18.10.4. teisę reikalauti ištrinti asmens duomenis, jeigu juos naudoja neteisėtai arba egzistuoja kitokie ištrynimo pagrindai („teisę būti pamirštam“);

18.10.5. teisę reikalauti apriboti asmens duomenų tvarkymą.

18.11. Duomenų subjektas turi teisę kreiptis į duomenų valdytojo duomenų apsaugos pareigūną ir (arba) pateikti skundą Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai, jei mano, kad asmens duomenų tvarkymas atliekamas pažeidžiant Reglamento (ES) 2016/679 nuostatas. Duomenų subjektas taip pat turi teisę pateikti skundą teismui, jei mano, kad Reglamentu (ES) 2016/679 nustatytos jo teisės buvo pažeistos, nes jo asmens duomenys buvo tvarkomi pažeidžiant Reglamento (ES) 2016/679 nuostatas.

 

_____________________